سخنرانی ریاست محترم جمهور در مراسم تودیع و معارفه معاون علمی و فناوری رییس جمهور مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

بسم الله الرحمن الرحيم

 (( اللهم عجل لوليك الفرج و العافيه والنصرواجعلنا من خيرانصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه))

خدا را سپاسگزارم كه اين فرصت را عنايت كرد تا لحظاتي در جمع شما عزيزان، اصحاب علم و انديشه باشيم. من هم تأكيد مي‌كنم كه تنها راه تسلط بر عالم و حركت به سمت قله‌هاي تعالي و كمال ،راه و مسير علم مي باشد. بدون علم حركت در ظلمات و سرنوشتش سرنوشت سقوط يا ركود است.  بعد از ولايت بالاترين خدمت خدا به بشر علم است و اصلاً‌  دروازه رسيدن به ولايت هم علم است ( العلم نور تاضفه الله في قلب من يشاء ) بالاترين هديه‌اي كه در سكوي پرش به سمت حيات طيبه، خداي متعال به بشريت عنايت مي‌كند علم است، هر پيامبري معجزه‌اي دارد و هر مصلحي معجزه اي. باور من اين است كه معجزه امام عصر(عج) علم است. اين باز كردن دريچه‌هاي علم به روي بشريت است  تازه انسان حركت مي‌كند به سمت رسيدن آن نقطه‌اي كه خدا براي او خلق كرده خدااست. هم اسماء عالم را به انسان تعليم كرده و هنوز اسمي از اسماء تجلي پيدا نكرده، هنوز انسانيتي از انسان بروز نكرده، اين چند هزار سال غير از تك ستاره‌ها چيزي ديده نشده است. هنوز آن دوره زندگي زيبا و متعالي كه خداي متعال وعده داده آغاز نشده است. دروازه ورود به آن دوران علم است. نقلي است كه همه دستاوردهاي علمي بشر تا قبل از ظهور دو از بيست و هفت بوده و بعضي ها هم از هفتادو دو نقل كرده‌اندكه ما مي‌گوئيم دو از بيست و هفت. اكثر شما دانشگاهي هستيد، حالا كسي امتحان مي‌دهد نمره مي‌خواهيد بدهيد. دو يا صفر خيلي تفاوتي ندارد.كار علمي آنقدر ارزشمند است كه بالاتر از خون شهداست بنابراين كار علمي انسان‌ساز است. امروز هم به خوبي اشاره كردند، شايد آن روح فعاليتها و آن حقيقتي كه به همه تلاشهاي يك ملت هويت ، جهت ومعنا مي‌دهد كار علمي است. همانطور كه برادر عزيزمان اشاره كردند بايد برويم به مرزهاي دانش و پرچمداري علم را يكبار ديگر در دنيا به دوش بگيريم اين نه فقط يارو مددكار ملت ما براي پيشرفت و توسعه است بلكه مهمترين عنصر دستيابي ما به آن قله‌هاي آرماني است. يعني اگر بخواهيم هدف انتظارهاي تاريخي بشر هر چه زودتر مهيا بشود بايد كار علمي بيشتر و عميق‌تري انجام بدهيم. خب بحمدالله در حوزة معاونت علمي كارهاي بسيار خوبي انجام شد كه حالا وقت نبود برادر عزيزمان آقاي واعظ‌زاده توضيح بدهند. فهرست بلندي از خدمات كم‌نظير و مبتكرانه انجام شد. من صميمانه از اين برادر عزيز، مدير جوان و پرنشاط و پرانگيزه و انشاء الله داراي آينده‌هاي روشنتر و درخشانتر در جمهوري اسلامي و همكارانشان تشكر مي‌كنم. انشاء الله در موضع جديد خدمت هم يار دولت، يار مردم و انشاءالله يار دانشمندان ما خواهند بود و تشكر مي‌كنم از سركار خانم سلطانخواه كه اين مسئوليت سنگين راپذيرفتند، مطمئن هستم با ياري شما مديران جامعه دانشگاهي و دانشمندان كشور كارهاي قديم به سرعت تكميل خواهد شد و كارهاي جديدي آغاز مي‌شود. در حوزة كار علمي فعاليتهاي فراواني دركشور انجام مي‌شود. سرمايه‌گذاري‌ها هم قابل توجه است. من خلاف اين حرفهايي كه بعضي‌ها مي‌زنند در ايران سهم هزينه‌هاي پژوهش و كارهاي علمي كم است، من قبول ندارم اين طورنيست. سرمايه‌گذاري قابل توجه است چه در بخش تحقيقات و چه در بخش كار علمي. به نظر من يكي از مهمترين مأموريتها برنامه‌ريزي براي هم‌افزايي وتجميع كار علمي پراكنده در كشور است كه لازمه اش هدفمند كردن كارهاي علمي در كشور و بعد از آن ارتباط دادن يك كار علمي با نياز‌هاي كشوراست. اصلاً اگر كار علمي منجر به يك منفعتي براي جامعه بشري نشود ماندگار نخواهد بود ارزش ماندگاري ندارد. چيزي كه به نفع انسانهاست مي‌ماند و آن چيزي كه به نفع نباشد از بين خواهد رفت خيلي وقتها كاري انجام مي‌شود كه از اصل از بين رفته است، وجودي ندارد، خطي را ترسيم نمي‌كند، حركتي را ايجاد نمي‌كند. پس بايدباكار علمي مرتبط باشد. ما الان در وزارتخانه‌هاي مختلف در بخشهاي گوناگون كارهاي خيلي گسترده انجام مي‌دهيم. سه ميليون و ششصد و هفتصد هزار دانشجو، سيزده ميليون دانش آموزداريم اين همه معلم اين همه استادداريم كار زياد انجام مي‌شود و انشاءالله بايددرمعاونت علمي وفناوري يك همتي بكنيم. هم برنامه ريزي بشودوهم كارهايي كه شده تكميل بشود كه اينها همه در يك راستا قرار بگيرندو پشتيبان هم باشند و انشاءالله يك هدف روشني را دنبال بكنند. فعاليتهاي علمي در كشور بايد ناظر برپاسخگويي نياز هاي زمان باشد. اگراين اتفاق افتاد آن وقت شكوفايي هرروز اتفاق مي‌افتد. ما بايددرجامعه مرتب سرمايه گذاري كنيم. اين كار خوب حمايت از نخبگان كار بسيار بزرگي بود كه شروع شد. تأسيس بنياد نخبگان و شناسايي نخبگان كه امروز به آنها دسترسي است، فراهم كردن شرايط كار و تلاش براي آنها،كار بسيار بزرگي است كه در آغاز راه هستيم. بايد به نقطه اي برسيم كه هيچكس اين احساس در او به وجود نيايد كه استعداد‌ي از او شكوفا نشده است يا خلاقيتي و ابتكار عملي داشته كه مي‌توانسته به نفع جامعه آن را به كار بگيرد و فرصت در اختيارش نبوده است. اين كار ،كار سختي است اما به نظرم شدني است و در بخش فناوري هاي نو هم كه ماموريت كاملاً روشني است، البته همه اينها با هم يك حلقه و يك زنجيره است، پيوسته به هم هستند اما امروز ما عنواني به نام فناوريهاي نو در اختيار داريم، حالا دفتر فناوري‌ها داريم، چيزهاي ديگر داريم اينها به نظرم ظرفيت جذب همه ابتكارات وخلاقيتها در عرصه فناوري‌هاي نوآورانه است. خب همين هارا بايد هماهنگ كنيم، در يك راستا قراردهيم،  تحت يك سازمان واحد يعني در يك طراحي آنها را قرار بدهيم و پشتيباني بكنيم و فعاليتهاي ديگر علمي كه بايد انجام بشود كار خوبي شده كه بايد تكميل بشود و آن هم ارتباط با پژوهشهاي تحصيلات تكميلي است. وزارت علوم خيلي تلاش كرد، وزرات بهداشت هم تلاشهاي فراواني كردند كه يك مركز آماري براي ارائه اطلاعات پژوهشهاي دانشگاهي ودانشجويي تأسيس بكنندكه هنوز كار تكميل نيست يعني همين الان وقتي من خودم نگاه مي كنم به كارهاي تحصيلات تكميلي كارهاي موازي و تكراري فراوان مي بينم.  اينها را حوزه معاونت علمي و فناوري رييس جمهور مي‌تواند به سرعت سامان دهد. همه وزارتخانه هاي ديگر هم حتماَ كار كنند . مي‌خواهم يك خواهش ديگري بكنم از حوزه اين معاونت و يك مأموريت نو به عهده شما بگذارم كه به نظر من تحقق همه حرفهاي قبلي و آرمانهايي كه ترسيم شده و حرفها يي كه خود آقاي واعظ زاده زدند، در گرو اين جمله آخر است. ما مي‌گوييم نظام آموزشي براي چه طراحي شده است؟ براي پاسخگويي به كدام نيازاست؟ كدام هدف را دنبال مي‌كند؟ خيلي روشن است كه  اين ساختار و اين آئين نامه ها، روشها و ضوابط همه بر اساس هدفي است كه براي اين نظام قرار داده شده است. واقعاً هدف از آموزش در كشور ما چيست؟ به نظرم ما نيازمند يك تحول بنيادي در نظام آموزش و تعليم و تربيت خودمان هستيم. من از روزي كه يادم مي‌آيد بيش از سي سال، سي و سه چهار سال بالاخره از زمان دانشجويي ما در دانشگاه هستيم از آن موقع بحث ارتباط دانشگاه با صنعت يعني اجرايي شدن و كاربردي شدن در دانشگاهها مطرح بود. از شما مي‌پرسم چند درصد از تلاش علمي كشور در جهت رفع نيازهاي جامعه امروز به كار گرفته مي‌شود؟ چند درصد از پژوهشهاي كشور ناظر بر حل مشكلات كشور و پيشبرد عرصه‌هاي گوناگون در كشور خودمان است؟ فكر نمي‌كنم در ذهنتون درصد‌هاي بالايي را آورده باشيد آيا در اين جهت تلاش نشده؟ كار نشده؟ حمايت نشده؟ برنامه ريزي نشده است؟ چقدر انسانهاي پاك شبانه روز دويدند، فكر كردند طراحي كردند اما چرا ما صد واحد هزينه مي‌كنيم ده واحد، بيست واحد برداشت مي‌كنيم؟ اين يك سوال جدي است؟ بالاخره اين نظام آموزش ما هم بايد ناظر بر اهداف ملي و آرمانهاي ما طراحي و اجرايي شود. يك پايه‌اي گذاشته شده اين را گسترش داده ايم . رشته‌هاي جديد داريم تاسيس مي كنيم صد و هفتاد ميان رشته تاسيس مي‌كنيم همه مي‌گوييم خب صد و هفتاد رشته هم تاسيس كرديم آخر كف هم مي‌زنيم. انصافاً زحمت هم مي‌برد كلي كار است اما در كدام جهت است؟ نيازهاي چه كسي را تأمين مي‌كند؟ چقدر بهره‌وري در نيروي انساني رابالا مي‌برد؟ چقدر در جهت ساختن انسانهاي متعالي و عالم و كارآمد هست؟ خب همكارانمان در معاونت علمي و خود آقاي واعظ‌زاده هم كمك كنند يك فصلي را درست كنيم، آقاي لاريجاني كمك كنند، واقعاً با هم بيائيم بررسي بكنيم. بگذاريد يك مثالي براي شما بزنم. يكي از اهداف جدي اين بود كه پژوهش را هدفمند كنيم، چقدر كار شده چقدر بودجه داده شده؟ در همين دولت بودجه پژوهش دانشگاهها چند برابر شده است، بعد جلسات فرعي مي‌گذاريم كه اين فعاليت پژوهشي را جوش بدهيم به نيازهاي ديگر ولي جوش نمي‌خورد نهاينكه اصلاً جوش نمي‌خورد يعني تماس برقرار مي‌شود ولي سست است. چرا اين طوري است؟ آيا ساختارها اشكال دارد؟ مديريت‌ها اشكال دارد؟ جهت گيري‌ها اشكال دارد؟ من فكر مي‌كنم بايد باز تعريف كنيم روشهايمان را عوض بكنيم. خب ما مي‌گوئيم دانشگاهها بايد مستقل باشد، بسيار خوب، حرف خوبي است. دانشگاهها مستقل است هيئت امنايي است الان ده پانزده سال اين اجرا مي‌شود، شايد هم بيشتر از سال 68 – 69 وارد هيئت امنايي شد اين جديد بود چقدرمسيررا عوض كرد. چقدر ارتباطات را برقرار كرد؟ چقدر بازدهي را بالا برد؟ جايش در معاونت علمي است كه بررسي كنيم. خود وزارتخانه‌ها آنقدر درگير كارهاي اجرايي هستند، از آب و غذاي  بچه‌ها، خوابگاه و كلاس درس مشغولند. در معاونت علمي يك فضاي آرامي است كه در دستوركاربگذارند كه انشاءالله دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم پشتيباني كند. اين را بايد در آن نقشه جامع علمي كشورببريم. يعني آن محور نقشه جامع علمي كشور،هدف‌گذاري و سازماندهي كار علمي در كشور است. و خب انتظارات فراواني تعريف مي كنيم و بعد از پانزده سال مي‌بينيم كه فقط به بخش كمي رسيده‌ايم. عذر مي‌خواهم كه طولاني صحبت كرده‌ام. من صميمانه تشكر مي‌كنم از همه همكارانم در حوزة معاونت علمي بويژه از جناب آقاي واعظ‌زاده دوست صميمي و قديمي‌ و همكارانشون و همه كساني كه زحمت كشيدند. انشاءالله، همين انسجام، با شور بيشتر و با انگيزه بيشتر با همكاري خانم دكتر سلطانخواه كار را جلو ببريم. با اميدهاي فراوان در حوزة علم وفناوري كشور.

                                                                                                           والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته