يکشنبه ٠٢ مهر ١٣٩٦-
close
خدمات الکترونیک
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
صفحه اصلی > آرشيو خبري 


  چاپ        ارسال به دوست

سند ملی زیست‌فناوری چه می‌گوید

 امروزه زيست‌فناوري به عنوان مهمترين فناوري قرن بيست و يكم به شمار مي رود و يكي از هفت صنعت كليدي است كه سرنوشت اقتصادي و اجتماعي جوامع را در چند دهه آينده رقم مي زند، واژه زيست‌فناوري نخستين بار در سال ۱۹۱۹ ميلادي به مفهوم كاربرد علوم زيستي و اثر متقابل آنها در فناوريهاي ساخت بشر به كار برده شد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به طور كلي هرگونه فعاليت هوشمندانه بشر در خلق، بهبود و توليد فرآورده هاي گوناگون با استفاده از موجودات زنده مخصوصا از طريق دست ورزي ژنتيكي آنها در سطح مولكولي در حيطه زيست فناوري، قرار مي گيرد. اين تعريف گسترده به معناي آن است كه زيست فناوري از همكاري تنگاتنگ چندين قلمرو علوم و فنون پديد آمده است.

كاربردهاي فراوان زيست فناوري، آن را به عنوان برجسته ترين نشانه پيشرفت بشر در قرن حاضر و همتراز با فناوري اطلاعات قرار داده و به يكي از مهمترين ابزارها براي تأمين نيازهاي متنوع و گوناگون تبديل كرده است.

علاوه بر كاربردهاي سنتي زيست فناوري، دستيابي به فناوري DNA نوتركيب و انتقال ژن از يك موجود زنده به ديگري يا به عبارت ديگر مهندسي ژنتيك، ظرفيت بهره گيري از اين فناوري را به نحو فزايندهاي افزايش داده است.

در قرن حاضر با توجه به افزايش بي رويه جمعيت و نياز به تأمين مواد غذايي، زيست فناوري كشاورزي مورد توجه خاص قرار گرفته است. گياهان زراعي تراريخت پرمحصول و مقاوم مانند ذرت، برنج، سويا، گوجه فرنگي و گندم توليد شده و روشهاي نوين زيست فناوري در افزايش توليد شير و گوشت دام مؤثر واقع شده اند.

تأمين سلامت و بهداشت جمعيت شش ميلياردي كره زمين از طريق توليد داروهاي نوتركيب و واكسنها، تشخيص سريعتر و مؤثرتر بيماري هاي گوناگون از جمله بيماري هاي ژنتيكي و دستيابي به روشهاي كم هزينه براي درمان بيماريها و يافتن درمان بيماريهاي صعب العلاج از قابليت هاي زيست فناوري پزشكي است.

رويكرد جديد به محيط زيست و مفهوم توسعه پايدار در قرن حاضر و در نظر گرفتن آن به عنوان يك بخش مهم از سند ملي زيست فناوري جمهوري اسلامي ايران سرمايه ملي كشورها از مهمترين دغدغه هاي بشر در قرن حاضر است. حذف مؤثر آلاينده هاي خطرناك از محيط زيست با استفاده از ارگانيسم هاي پالايشگر و استفاده از فنون حفظ، نگهداري و بهره برداري مناسب از ذخاير ژنتيكي از جمله کاربردهاي زيست فناوري در زمينة محيط زيست است.

كاربرد زيست فناوري در صنعت كه منجر به توليد فرآورده هاي گوناگون با صرف هزينه و انرژي كمتر، ضايعات اندك و كمترين اثر مخرب بر محيط زيست مي شود، موجب آن شده كه اين فناوري به يكي از پاكترين و در عين حال سودآورترين بخشهاي صنعت شهرت يابد. فرآورده هايي كه امكان توليد آنها قبلا وجود نداشته يا بسيار دشوار بوده، با استفاده از زيست فناوري نوين امكانپذير شده است.  در حال حاضر زيست فناوري به لحاظ اهميت و پيش بيني افقهاي روشن رشد و توسعه فراگير، وضعيتي مشابه

 

سرمایه گذاری بالای کشورها در حوزه زیست‌فناوری 

فناوري هاي هسته اي و كاربرد رايانه در قرن بيستم را داراست. از دهه ۱۹۸۰ در بسياري از كشورها، زيست فناوري به عنوان علمي با ظرفيت سودآوري بالا شناخته شد. بنابراين سرمايه گذاري در زمينة زيست فناوري در برخي از كشورهاي در حال توسعه كه اهميت اين فناوري برتر قرن را دريافته بودند نيز همانند كشورهاي توسعه يافته مورد توجه ويژه قرار گرفت.

هر چند در ايران سابقه استفاده از زيست فناوري سنتي در انستيتو پاستور ايران و مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي نزديك به يك قرن است، ولي توجه جدي به زيست فناوري نوين با تأسيس پژوهشكده زيست فناوري سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي و همچنين مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي به دهه 1360 بر مي گردد.

در حال حاضر بيش از 1400 نفر پژوهشگر در زمينه هاي مرتبط با زيست فناوري در ايران مشغول به كار هستند كه بسيار كمتر از ظرفيت مورد نياز اين فناوري در كشور است. بيش از 600 طرح پژوهشي در زمينه زيست فناوري در گرايش هاي مختلف كشاورزي، علوم پايه، پزشكي، صنعت و محيط زيست انجام گرفته، اما به دليل ناچيز بودن اعتبارات تخصيصي، نتايج حاصل از تحقيقات داخلي به بازار وارد نشده است، هر چند كه توليد فرآورده هاي زيست فناوري سنتي نيز مانند اتانل، مخمر نان، واكسن هاي انساني و دامي در كشور كماكان ادامه دارد. با توجه به شرايط فعلي، به نظر مي رسد كه وضعيت نامطلوب زيست فناوري كشور ناشي از مشكلات و موانع موجود مانند فقدان راهبرد و اولويت بندي مشخص براي زيست فناوري كشور، ضعف ارتباطات لازم بين سازمانها و مراكز پژوهشي، دانشگاهها، مراكز علمي كشور و ساير نهادها، كمبود امكانات پژوهشي با وجود گستردگي و غناي ذخاير ژنتيكي، گونه هاي مختلف گياهي و جانوري در نقاط مختلف كشور، قديمي و نارسا بودن قوانين و ساز و كارهاي لازم براي ثبت اختراعات و اكتشافات و مالكيت فكري و عدم حمايت و پشتيباني از پژوهشگران و دستاوردهاي فكري آنان باشد. 

به طور كلي عواملی که مي توانند در توسعه زيست فناوري كشور مؤثر باشند شامل حمايت همه جانبه دولت از زيست فناوري، حفظ نيروي انساني متخصص، با توجه ويژه به شخصيت و وضعيت معيشتي آنان، سرمايه گذاري مناسب و ويژه دولت در زيرساخت ها، اختصاص بودجه مناسب و قابل توجه، حداقل در دو برنامه آينده توسعه اقتصادي، اجتماعي، تشويق و حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي، حمايت از جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور، بهبود و گسترش ارتباطات جهاني و جذب سرمايه و نيروي انساني متخصص از بين ايرانيان مقيم خارج از كشور می شود.

به منظور توسعه زيست فناوري در كشور، سند ملي زيست فناوري به پيشنهاد و تصويب كميته ملي زيست فناوري با تلاش نزديك به 200 نفر از متخصصين و مديران در طول دو سال كار مستمر در چارچوب طرح تدوين راهبرد ملي زيست فناوري در مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك و تكنولوژي زيستي تهيه و تدوين شده است.

 

آرمانهاي ملي در به كارگيري زيست فناوري

آرمان هاي ملي در به كارگيري زيست فناوري  شامل ارتقاي سطح علمي و دانش فني زيست فناوري كشور و كسب سهم علمي شايسته در عرصه جهاني، ارتقاي سهم شايسته زيست فناوري در توسعه بخش كشاورزي، محيط زيست، بهداشت و درمان، صنعت و معدن، كسب مقام پيشتازي در زيست فناوري در سطح منطقه، بهبود كمي و كيفي فرآورده هاي كشاورزي اعم از گياه، دام، طيور و آبزيان براي رسيدن به خودكفايي نسبي و تأمين

امنيت غذايي كشور با استفاده از زيست فناوري، به كارگيري اصول اخلاقي اسلامي و رعايت حقوق پذيرفته شده بين المللي در توسعه زيست فناوري و توجه به ايمني زيستي در كليه مراحل پژوهش، توليد و عرضه فرآورده هاي زيستي و همكاري با جامعه جهاني براي توسعه زيست فناوري در كشور و استفاده صلح آميز از اين فناوري نوين و راهبردي روز می شود.

 

اهداف کلان توسعه زیست‌فناوری در کشور برای تحقق سند ملی زیست فناوری کشور اهدافی تعیین شده که این اهداف در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم بندی شده که از جمله اهداف کوتاه مدت می توان به  ساماندهي نظام مديريت زيست فناوري كشور، بسترسازي و ظرفيت سازي براي ايجاد، انتقال و توسعه فرآیندهاي توليد فرآورده هاي زيستي، بستر سازي و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي ورود به بازارهاي جهاني با اولويت كشورهاي منطقه و كشورهاي

اسلامي، تكميل پروژه هاي نيمه تمام زيست فناوري، استفاده از ظرفيت هاي موجود براي ايجاد و توسعه شبكه ملي آزمايشگاه هاي تحقيقات زيست فناوري و ارتقاي سطح آموزش و پژوهش و تربيت نيروي انساني مورد نياز اشاره کرد.

همچنین صادرات 30 درصد از فرآورده ها و خدمات زيست فناوري توليد شده در كشور، افزايش سهم توليدات زيست فناوري از كل توليد ناخالص ملي كشور به ميزان دو برابر اين سهم در سال 82، افزايش نسبت نيروي انساني فعال در زيست فناوري به كل جمعيت كشور، از 20 نفر در ميليون، به 50 نفر در ميليون، افزايش تعداد بنگاه هاي خصوصي و تعاوني زيست فناوري كشور به تعداد حداقل 200 بنگاه با اشتغالزايي مستقيم  7 هزار نفر نيروي تخصصي، دستيابي و به كارگيري فناوري زيستي براي پيشگيري و درمان ژنتيكي بيماري ها با استفاده از فرآورده ها و روش هاي زيست فناوري از موارد اهداف میان مدت در سند ملی زیست فناوری است.

از اهداف بلند مدت سند نیز می توان به ارتقاي سهم بازار خدمات و فرآورده هاي زيستي به ميزان 50 درصد محقق در برنامه ميان مدت، افزايش سهم بازار يافته هاي جديد خدمات و فرآورده هاي زيستي محقق در برنامه ميان مدت به ميزان 20 درصد، افزايش توليد فرآورده هاي زيستي كشور به ميزان دو برابر، تربيت نيروي انساني و افزايش نيروي انساني مورد نياز رشته هاي مختلف زيست فناوري به نسبت 200 نفر در ميليون تا پايان برنامه و ايجاد زمينه هاي لازم براي گسترش فعاليت شركتهاي خصوصي و تعاوني زيست فناوري به تعداد حداقل 300

واحد تا پايان برنامه اشاره کرد.

 

سیاست‌های ملی توسعه زیست‌فناوری با توجه به ابعاد ملي زيست فناوري بايد فعاليت هاي مربوط به آن به طور فرابخشي مديريت و هماهنگ شود، توسعه زيست فناوري بايد در جهت ارتقاي اقتدار ملي بوده و در تدوين برنامه هاي توسعه اي كشور لحاظ شود و همراه با ايجاد و گسترش زيرساخت هاي مورد نياز اين حوزه باشد، توسعه زيست فناوري بايد همراه با گسترش همكاريهاي علمي و فناوري در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي باشد و با توجه به سرعت رشد زيست فناوري بايد تسهيلات ويژه مقرراتي در جابجايي نيروهاي متخصص اعم از داخلي و خارجي لحاظ شود.

 

سياست هاي زيست فناوري در بعد اقتصادي

توسعه زيست فناوري بايد در جهت تأمين نيازهاي راهبردي كشور امنيت غذايي، سلامت جامعه و محيط

زيست باشد، توسعه زيست فناوري بايد در راستاي ارتقاي توان رقابتي توليدات كشور باشد به طوري كه توليد و صادرات فرآورده ها و خدمات زيست فناوري را افزايش دهد، توسعه زيست فناوري بايد همراه با حمايت و تشويق دولت از سرمايه گذاري و مشاركت بخش خصوصي و تعاوني ها باشد، توسعه زيست فناوري بايد همراه با حمايت دولت از مشاركت و سرمايه گذاري خارجي باشد، توسعه زيست فناوري بايد همراه با ايجاد دانش فني در داخل و دستيابي كشور به دانش فني از منابع خارجي باشد و توسعه زيست فناوري بايد در جهت بهره برداري بهينه از ذخاير ژنتيكي باشد.

 

سياست‌هاي زيست‌فناوري در بعد زيست محيطي

توسعه زيست فناوري نبايد مغاير با قوانين زيست محيطي كشور باشد، توسعه زيست فناوري در كشور بايد در جهت حفاظت از ذخاير ژنتيكي باشد و توسعه زيست فناوري بايد توأم با رعايت اصول ايمني زيستي در چارچوب پروتكل هاي جهاني مورد قبول كشور باشد.

 

سياست هاي زيست فناوري در بعد اجتماعي

بايد نيروي انساني متخصص كشور به عنوان مهم ترين ركن رشد و گسترش زيست فناوري در كشور، مورد توجه

و حمايت همه جانبه مادي و معنوي قرار گيردف توسعه زيست فناوري بايد همراه با ارتقاي سطح آگاهي عمومي از اين فناوري باشد، توسعه زيست فناوري بايد توأم با رعايت اصول اخلاقي، حقوقي و مقررات كشوري باشد، توسعه زيست فناوري بايد همراه با حمايت از گسترش نقش نهادهاي غيردولتي باشد، توسعه زيست فناوري بايد همراه با رشد علمي- تخصصي و ارتقاي مهارتهاي نيروي انساني باشد،توسعه زيست فناوري نبايد سلامت انسان را به مخاطره بياندازد، توسعه زيست فناوري بايد در جهت ارتقاي سطح سلامت جامعه باشد، توسعه زيست فناوري بايد در جهت تأمين امنيت غذايي كشور باشد و توسعه زيست فناوري بايد موجب رشد اشتغالزايي در جامعه شود.

 

راهبردهای ملی توسعه زیست‌فناوری

راهبردهاي ساماندهي نظام مديريت زيست فناوري یکی از راهبردهای تعیین شده در این سند است که شامل 

سازماندهي و هماهنگي فعاليتهاي زيست فناوري كشور از طريق نظام فرابخشي مديريت زيست فناوري، با

لحاظ نمودن ساختارهاي سياستگذاري و برنامه ريزي، پشتيباني و اجرا، ايجاد و حمايت از واحدهاي مطالعات ارزيابي، رديابي، پيش بيني و آينده نگري زيست فناوري با مجوز مراجع ذي صلاح و شايسته سالاري در امور سياستگذاري و برنامه ريزي، اجرا، نظارت و ارزشيابي با تأكيد بر سيستم انتخابي می شود.

 

راهبردهاي تأمين نيروي انساني

در این راهبرد نیز آمده است: تدوين برنامه جامع زيست فناوري كشور، تسهيل و حمايت از ارائه دوره هاي آموزشي زيست فناوري در قالب مراكز آموزشي خصوصي، بهره گيري از ظرفيت مراكز پژوهشي در تربيت نيروي انساني، برگزاري دوره هاي مشترك آموزشي بين مراكز علمي داخلي و خارجي و هدفمند كردن اعزام دانشجو به خارج از طريق تخصيص سهميه متناسب به هر دستگاه، ايجاد تسهيلات ويژه براي رفت و آمدهاي علمي اساتيد و متخصصان داخلي و خارجي، استفاده از اساتيد خارجي و ايراني مقيم خارج به منظور جبران كمبود تعداد اساتيد داخلي، برگزاري دوره هاي كوتاه مدت و ضمن خدمت جهت تربيت نيروهاي تخصصي و کارشناسان فني ماهر از بين دانش آموختگان، تقويت مراكز آموزشي ارائه دهنده دوره هاي آموزش زيست فناوري و پشتيباني از راه اندازي و توسعة دوره هاي آموزشي مورد نياز در اين مراكز، استفاده از فرصتهاي آموزشي در حين اجراي پروژه هاي انتقال فناوري و خريد تجهيزات از خارج از كشور، تسهيل در تكميل هرم نيروهاي انساني مورد نياز مراكز پژوهشي زيست فناوري از طريق اصالح ساختار تشكيلاتي اين مراكز و ساماندهي نيروي انساني و استفاده از امكانات و مشاركت بخشهاي توليدي و تجاري در ارائه دوره هاي آموزشي زيست فناوري باید در اولویت قرار گیرد.

 

راهبردهاي توسعه زيرساخت ها و پشتيباني

وضع قوانين مالكيت فكري متناسب با زيست فناوري و ايجاد ساز و كارهاي تخصصي لازم جهت پشتيباني حقوقي و قضايي مورد نياز در توسعه زيست فناوري، ساماندهي و يا ايجاد مراجع ملي غير ذي نفع جهت تأييد كيفيت فرآورده ها و فرآيندهاي توليد زيست فناوري، زمينه سازي براي مشاركت فعال تشكلهاي غيردولتي در سياست سازي و نظارت بر اجراي سياست ها، ايجاد شبكه ملي اطلاعات زيست فناوري كشور، ارتقاي آگاهي همگاني و گسترش پذيرش عمومي زيست فناوري از طريق رسانه هاي عمومي و نهادهاي غيردولتي، تدوين استانداردهاي ملي براي فراوردههاي زيست فناوري و تدوين اصول اخالقي زيستفناوري توسط كميته ملي اخالق زيستي از جمله ارهبردهایی است که برای پیشبرد سند ملی زیست فناوری ذکر شده است.

 

راهبردهاي دستيابي به فناوري‌هاي زيستي

برای دستيابي به فناوري‌هاي زيستي ضروری است که برنامه جامع دستيابي به فناوريهاي زيستي و تعيين اولويت و مزيت يابي براي فناوري هايي كه بايد از طريق توليد درونزا ايجاد شوند و يا فناوريهايي كه بايد با يادگيري و انتقال از خارج به آنها دست يافت تدوین شود همچنین بخش پژوهش به منظور ايجاد و توسعه فناوريهاي زيستي از طريق تخصيص بودجه و ارائه تسهيالت در راستاي اولويتهاي تدوين شده توسط شورای عالی زيست فناوري در حوزه هاي تخصصي مربوطه، اعمال اصلاحات ساختاري الزم در مؤسسات پژوهشي زيست فناوري به نحوي كه امكان انطباق با فعاليتهاي پويا، گسترش فرهنگ و ايجاد بسترهاي تحقيقات گروهي و شبكه اي و حمايت از فعاليتهاي پژوهشي بين سازماني، بين بخشي، منطقه اي و بين المللي از طريق تدوين آيين نامه هاي الزم، ارائه تسهيلات ويژه و تشويق هاي مادي و معنوي در اين مقوله، تعيين قطبهاي تحقيقات زيست فناوري در هر حوزه تخصصي و اولويت دادن براي جذب نيروي متخصص و امكانات به اين مراكز و تدوين شيوه نامه هاي داوري و تصويب طرحهاي پژوهشي زيست فناوري و تعيين سازوكار نظارتي غير ذينفع به منظور افزايش ثمردهي طرح هاي پژوهشي زيست فناوري محقق شود.

 

ساماندهي انتقال فناوري از خارج كشور

در این سند آمده است که برای ساماندهی انتقال فناوری از خارج کشور و هدفمند کردن آن از طرق مختلف تدوين مقررات و ساز و كار لازم برای بازديدهاي علمي خارجي و جلسات مذاكره با بنگاه هاي خارجي، ايجاد بانك اطلاعات منابع و فرصت هاي انتقال و يادگيري زيست فناوري از خارج و ارائه خدمات مشاوره اي و حقوقي انتقال فناوري به بخش ها، تسهيل سرمايه گذاري مشترك بنگاه هاي زيست فناوري داخلي و خارجي جهت دستيابي به فناوري زيستي پيشرفته جهاني، تسهيلات ويژه جهت جابجايي و استخدام متخصصان خارجي صاحب فناوري زيستي در مواقعي كه فرصتهاي ويژه اي در اين راستا ايجاد مي شود، تعيين ساز و كارهاي لازم براي مشاركت دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشي در پروژه هاي انتقال فناوري در راستاي موفقيت در انتقال واقعي دانش فني، حمايت از حضور در نمايشگاه ها و كنفرانسهاي منطقه اي و بين المللي زيست فناوري و استفاده از فرصت اعزام دانشجو به خارج و دوره هاي مشترك آموزش مراكز علمي داخل و خارج در راستاي انتقال دانش فني صورت گیرد.

 

راهبردهاي صنعتي و توليدي

راهبردهای تعیین شده در حوزه صنعتي و توليدي نیز شامل حمايت از پارك ها و مراكز رشد زيست فناوري، تدوين مكانيسم هاي انتقال فناوري زيستي از مراكز پژوهشي به مراكز بهره برداري و حمايت از ايجاد شركت هاي خدمات مهندسي و مشاوره زيست فناوري در بخش خصوصي می شود.

 

راهبردهاي تقويت بخش خصوصي، تجارت و بازار

ايجاد مناطق آزاد توسعه زيست فناوري به منظور افزايش امكان توليد و صادرات فرآورده هاي زيست فناوري، زمينه سازي براي استفاده از ظرفيت هاي موجود در داخل و كشورهاي منطقه براي گسترش بازار فرآورده هاي

زيست فناوري، حضور فعال مؤثر در نمايشگاه ها و همايش هاي منطقه اي و بين المللي به منظور گسترش بازار فرآورده هاي زيست فناوري و ايجاد ساز و كارهاي مؤثر براي جذب سرمايه گذاريهاي خارجي از راهبردهای تقویت بخش خصوصی، تجارت و بازار است.

 

نتايج اجراي برنامه راهبردي

تربيت 2 هزار و 100 نفر نيروي متخصص زيست فناوري دكتري و فوق ليسانس تا پايان برنامه ميان مدت سال 88 و تربيت 12 هزار و 500 نفر نيروي متخصص زيست فناوري دكتري و فوق ليسانس تا پايان برنامه بلند مدت نتیجه حاصل شده در بخش آموزش است.

در بخش پژوهش نیز انتشار 7 هزار و 50 مقاله در مجلات بين المللي ISI تا پايان برنامه بلند مدت و انتشار 26 هزار مقاله داخلي تا پايان برنامه بلند مدت نتایج حاصل شده است.

ثثبت حداقل 135 پتنت تا پايان برنامه بلند مدت، توليد حداقل 10 درصد از داروهاي نوتركيب مورد نياز تا پايان برنامه ميان مدت، توليد حداقل 30 درصد از داروهاي نوتركيب مورد نياز تا پايان برنامه بلند مدت، كاشت گياهان تراريخت در كشور به ميزان حداقل 2/0 درصد از سطح زير كشت اين قبيل گياهان در جهان تا پايان

برنامه ميان مدت و كاشت گياهان تراريخت در كشور به ميزان 5/0 درصد از سطح زيركشت اين قبيل گياهان تا پايان برنامه بلند مدت در بخش تولید است.

در بخش بازار نیز افزايش ارزش توليدات زيست فناوري كشور از 400 ميليون دلار فعلي به 2/1 ميليارد دلار، افزايش 50 درصد صادرات محصول و خدمات زيست فناوري كشور تا پایان برنامه بلند مدت، كاهش واردات خوراك دام و مكمل ها به ميزان 5 درصد نياز كشور تا پايان برنامه ميان مدت، كاهش واردات خوراك دام و مكمل به ميزان 10 درصد نياز كشور تا پايان برنامه بلند مدت و تسخير بازار منطقه در زمينه واكسن و سرم هاي دامي تا پايان برنامه بلند مدت از نتایج حاصل شده است.

 

زيرساخت

در سند ملی زیست فناوری آمده است ايجاد نظام مديريت منسجم و فراسازماني براي سياست گذاري، برنامه ريزي، آموزش، پژوهش و توليد در زيست فناوري كشور، تقويت و تجهيز مراكز و واحدهاي پژوهشي موجود زيست فناوري در جهت توانمندسازي آنها تا پايان برنامه كوتاه مدت، افزايش مراكز تحقيقاتي و واحدهاي پژوهشي زيست فناوري در بخش خصوصي و دولتي به 22 واحد تا پايان برنامه، ساماندهي نيروي انساني متخصص كشور در جهت بهره برداري كامل از توان تخصصي كشور، مشاركت دادن بخش خصوصي در سه بخش توليد، پژوهش و آموزش زيست فناوري و افزايش تعداد شركتهاي خصوصي از 30 شركت كنوني به 500 شركت تا پايان برنامه بلند مدت زیرساخت های لازم برای توسعه زیست فناوری در کشور است. 

همچنین افزايش سهم بخش خصوصي در پژوهش و آموزش زيست فناوري از سهم بسيار ناچيز كنوني به 15 درصد تا پايان برنامه ميان مدت، افزايش سهم بخش خصوصي در پژوهش و آموزش زيست فناوري از سهم بسيار ناچيز كنوني به 30 درصد تا پايان برنامه بلند مدت، افزايش سهم بخش خصوصي در توليد فراوردهها و خدمات زيست فناوري از 55 درصد كنوني به 85 درصد در پايان برنامه بلند مدت، تدوين استانداردهاي ملي فرآورده ها و تجهيزات زيست فناوري و ساماندهي نظام بررسي، تأييد و صدور مجوز فروش فرآورده هاي زيست فناوري، تجهيز آزمايشگاه هاي رفرانس و ايجاد ساز و كارهاي مناسب براي تأييد فني و صدور مجوز براي فرآورده هاي زيست فناوري در اسرع وقت و مطابق با فرم هاي بين المللي، تدوين قوانين و مقررات حمايتي و پشتيباني متناسب با ماهيت زيست فناوري در راستاي حمايت از توسعه آن و ساماندهي و بهره برداري مؤثر از بانك ها و ذخاير ژني نیز از دیگر زیرساخت هایی است که برای توسعه زیست فناوری در کشور ضروری است.

پایان پیام/23


٠٩:٥١ - سه شنبه ٣ اسفند ١٣٩٥    /    شماره : ٢١٧٨٥    /    تعداد نمایش : ٧٢٢



خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir